Tartalom
A vonatfigyelő alkalmazás fontos lehet azok számára, akik vonattal közlekednek. Magyarországon, bár a vasúti utazás körülményei közel sem olyan rózsásak, mint lehetnének, azért még mindig jelentős a vonattal közlekedők száma. Ráadásul ez sokkal fenntarthatóbb közlekedési forma, mint autóval járni. Persze könnyebb lenne az élet, ha a vonatok nem késnének folyamatosan.
A vonatfigyelő alkalmazások lehetővé teszik, hogy valós időben lássa az ember azt a vonatot, amely őt érdekli, akár felszállás, akár átszállás miatt, vagy csak azért, mert valakit vár. Mivel a magyar vasút nem olyan pontos, mint mondjuk a japán, a vonatfigyelő alkalmazás nagyon hasznos lehet. Igaz, a MÁV-appból pont ez lett kivezetve.
Mi az a vonatfigyelő alkalmazás?
Egy alkalmazás a vonatok megfigyelésére, mondhatjuk éleselméjűen, bár a helyzet ennél némileg összetettebb.
A vonatfigyelő alkalmazások (és webes felületek) lényegében valós vagy közel valós időben mutatják a vonatok helyzetét. Ezek az adatok a vasúti társaságok rendszereiből származnak, és sokkal pontosabb képet adnak, mint egy statikus menetrend. A képernyőn láthatjuk, ha a vonat késik, ha más vágányra érkezik, vagy ha gyorsabban halad a tervezettnél. Ez lényeges segítség lehet akár mindennapi ingázásban, akár hosszabb, átszállásokkal teli utazásoknál.
Milyen vonatfigyelő alkalmazások vannak?
MÁV app , EMMA és MÁV app+
Mivel a MÁV, a Magyar Államvasutak uralja a magyar vonatközlekedést, az általa kifejlesztett appot használják az utazáshoz a legtöbben: bérletet, jegyet venni, vagy csak megnézni, hogy mikor jön a vonat, és késik-e. Mindez a MÁV-appban követhető okostelefonra letöltött alkalmazásban A MÁV-appon egészen 2025-ig volt egy vonatinfó nevű alkalmazás, amelyen valós időben lehetett megnézni, hogy merre járnak a vonatok.
Ez azonban megszűnt, és utódja, EMMA, az Egységes Menetrendi Kereső vette át a helyét, amely a MÁV új utazástervezője, és amely nem úgy működik, mint a korábbi térképes funkció, hanem egyszerre csak egy vonatot lehet rajta megfigyelni. Ez okozhat gondot akkor, amikor több vonatopcióra lenne szükségünk, például az átszállások miatt. Ellenben hivatalos adatnak minősül, ha például késésért szeretnénk reklamálni.
A MÁV appon kívül azonban vannak más vonatfigyelő alkalmazások is.

VasútTérkép
A VasútTérkép egy független, nyílt forráskódú webes alkalmazás, amely térképen mutatja meg az ország összes vonatát. Egy kattintással láthatjuk a vonat nevét, számát, a pontos helyzetet, a sebességet, az irányt és… természetesen a késést is. A VasútTérkép különösen erős abban, hogy átfogó képet ad a teljes vasúti forgalomról, és mobilról is kényelmesen használható. A nyílt forráskód előnye, hogy bárki tudja fejleszteni, jobbá tenni – vagy meghekkelni. Hátránya, hogy csak böngészőben fut, így nincs belőle letölthető applikáció, és offline nem működik – ebben a műfajban nem is lenne ez utóbbinak értelme.
Vonatkém
A Vonatkém egy letisztult, kifejezetten mobilra optimalizált alkalmazás, amely egyszerű használatú, és világosan, gyorsan mutatja meg, hogy egy járat éppen hol jár. A hangsúly a könnyű használaton van: néhány mozdulattal megkereshetjük a vonatunkat a térképen. Ez az app persze kevésbé átfogó, mint a MÁV hivatalos applikációja, hiszen például jegyet nem lehet benne venni, de ha csak az érdekel minket, hogy éppen merre tart a szerelvény, akkor nagyon praktikus tud lenni.

BudapestGO
A BudapestGO főleg a fővárosban és az agglomerációban hasznos, ez a BKK hivatalos menetrendet követő appja. Ebben az alkalmazásban a MÁV és a Volánbusz bizonyos járatai is megjelennek a BKK-s közlekedési adatok mellett. Ha villamosról vonatra váltunk, vagy a buszról kell elérnünk egy vonatot, akkor nagyon jól jön ez a fajta integrált megközelítés. Vidéken viszont nem használható, legfeljebb a főváros közeli településeken.
„Holavonat?” – az MKKP vonatfigyelője
A Magyar Kétfarkú Kutya Párt 2025-ben indította el saját fejlesztésű vonatfigyelő térképét, amely a korábbi, megszüntetett MÁV-os országos térképre hasonlít. Ez a vonatfigyelő a „Holavonat?” címmel vagy kereséssel érhető el. A térkép látványosan mutatja, hogy éppen merre haladnak a vonatok, mekkora késéssel. Mivel sajnos nem hivatalos szolgáltatás, az adatok pontosságát nem tudják garantálni, így inkább kiegészítő információforrásként érdemes használni.
ÖBB Scotty
Az osztrák vasúttársaság, az ÖBB mobilra optimalizált vonatfigyelőjén hogy, hogy nem, rajta vannak a magyar vonatok. Így aki feladta már, hogy kiigazodjon a magyar alkalmazásokon és azok követhetőségén, próbát tehet a sógoréknál; vonatban és pontosságban a jelek szerint megbízhatóbbak, mint a magyar vonatok és vonatfigyelők.

Miért van több vonatfigyelő?
A különböző alkalmazások és térképek valójában a különböző utazói igényekre reagálnak, illetve pótolni próbálják a MÁV-app megszüntetett Vonatinfó funkcióját. A MÁV-app és a MÁV+ applikáció azokat segíti, akik hivatalos tájékoztatást és jegyvásárlást szeretnének egy helyen. A VasútTérkép az átfogó országos nézet miatt vált népszerűvé. Ha valaki szeretne rálátni a teljes vasúti közlekedésre, vagy utazik és átszállást néz, ez jobb, mint a hivatalos verzió. A Vonatkém a gyors és egyszerű mobilos használatra épít, a BudapestGO pedig a főváros és környéke közlekedését teszi átláthatóbbá. A „Holavonat?” egy hiánypótló kezdeményezés, amelyet egy ellenzéki párt indított útjára. Célja, hogy újra láthassuk egy térképen az egész ország vonatait. És még egy előnye van: rámutat arra, hogy igenis létezik olyan, hogy valamire nagy az igény, hivatalosan nem elérhető – és létezik erre civil kezdeményezésből megoldás. Mindez pedig reményt adhat, még ha a Vonatinfó visszahelyezésére nem is ösztökéli a rendszert.
Miért kerültek fókuszba a vonatfigyelő alkalmazások 2025-ben?
Az idei évben sok minden megváltozott a magyar vasúti közlekedésben. A MÁV hivatalos térképes áttekintésének megszűnése sokakat arra késztetett, hogy más megoldásokat keressenek. Emellett a gyakori késések és menetrendi bizonytalanságok miatt egyre több utas érzi úgy, hogy nem elég a menetrendet böngészni: élő, valós idejű információra van szükség. Ez adott lendületet a független fejlesztéseknek, mint a VasútTérkép vagy az MKKP vonatkövetője.
Ráadásul általában is nőtt az igény a közlekedés átláthatóságára; már nem akarjuk magunkat a “Balkánon” érezni, ahol hol jön vonat, hol nem, hol késik, hol pótbusz indul, de az is teljesen máshonnan. A főváros mellett a legtöbb vidéki városban a buszoknál, villamosoknál, és persze repülőknél már megszoktuk, hogy percre pontosan követhetjük a járatokat. Ugyanezt várjuk el a vonatoktól is, még akkor is, ha a japán pontosság egyelőre álom. A 2025-ös év ezért egyfajta fordulópontnak tekinthető. A vonatfigyelők lassan nem extra szolgáltatásnak számítanak, hanem az utazás alapvető részének.
A vonatfigyelő alkalmazás valós időben mutatja az egyes vonatok helyét. Ez az alkalmazástól függően egyszerre egy vagy több vonatot is mutathat.
A vonatfigyelő alkalmazás arra jó, hogy megmutassa, hogy melyik vonat hol tart éppen, késik-e vagy sem, van-e lehetőség átszállni vagy sem. Megkönnyíti az utazás tervezését mind az utazónak, mind a várakozóknak.
A MÁV és az EMMA a hivatalos vasúti menetrendfigyelő. Ezen kívül a VasútTérkép, a Vonatkém, a Holavonat és a BudapestGo is használható, ez utóbbi sajnos csak a fővárosban és az agglomerációban. Használható még az ÖBB Scotty, a hivatalos osztrák vonatfigyelő alkalmazás is.
Stenszky Cecília I költő, irodalmár, szerkesztő, mesemondó és pedagógus; a természetközeli élet, a tánc, a vadon és az irodalom rajongója.










Vélemény, hozzászólás?