Aláírásgyűjtő akcióba kezdett az Avaaz aktivistacsoport, miután egy kutatás eredményeként arra jutottak, hogy a Youtube „aktívan népszerűsíti” a globális felmelegedéssel kapcsolatos álhíreket. Az első olvasásra talán meglepő állítás az elmúlt hetekben bejárta a világsajtót is.
Az Avaaz egy amerikai központtal működő, 2007-ben alapított nonprofit szervezet, amely globális léptékben foglalkozik olyan ügyekkel, mint a klímaváltozás, emberi jogok, állatvédelem, korrupció és hasonlók. A brit Guardian című napilap a szervezetet már 2012-ben a világ legnagyobb és legerősebb online aktivista hálózatnak nevezte. Nem meglepő módon az európai populista erők szintén felfigyeltek a szervezet tevékenységére, és gyakran mint valami gonosz világösszeesküvés szervezőit mutatják be őket. A szervezet neve (Avaaz) egyébként a Pakisztánban és Indiában beszélt urdu és a hindi nyelvben ugyanazt jelenti: hang, vagyis hangot adni valaminek.
A Time magazin, a Guardian és más nagy tekintélyű lapok alig két hete számoltak be először az Avaaz kutatási eredményeiről. A Time azt írja, az Avaaz 5537 olyan videótalálatot vizsgált, amelyek a klímaváltozás, a globális felmelegedés illetve a klímamanupuláció keresőszavakra ugrottak fel. Ezekre a keresőszavakra az első száz javasolt videó 8 százalékban, valamint 16 és 21 százalékban tartalmazott olyan találatokat, amelyek ellentétesek a klímaváltozással kapcsolatos tudományos közmegegyezéssel. A helyzetet súlyosbítja, hogy Youtube által automatikusan lejátszott következő videók és az oldalsávban felajánlott további találatok is igen nagy számban tartalmaznak tudománytalan, hatásvadász, álhírgyanús vagy összeesküvés-elméleteket népszerűsítő videókat az Avaaz szerint:
„Azt találtuk, hogy minden ötödik felhasználó, aki olyan kifejezésekre keres, mint globális felmelegedés vagy klímaváltozás, belesétálhat a dezinformációs csapdába”
– mondta a Time magazinnak Fadi Korán, az Avaaz kampányigazgatója, aki egyúttal a jelentés egyik szerzője is volt. – „Tudósok, kutatók dolgoznak keményen, hogy az emberek megfelelő ismeretekhez jussanak az őket érintő egzisztenciális fenyegetésről, ám közben a Youtube lehetővé teszi, hogy nem megfelelő szereplők mondják ki az utolsó szót ebben a kérdésben, rengeteg embert elérve ezzel” – tette hozzá.
„Ez nem a szólásszabadságról szól, hanem arról, hogy a Youtube szabadon hirdet olyan tényszerűen pontatlan videókat, amelyek képesek összezavarni és félrevezetni az embereket korunk legnagyobb válságával kapcsolatban” – jelentette ki Julie Deruy, az Avaaz egyik vezető kampányfelelőse a Guardiannak. Mint mondta: a Youtube-nak nem lenne szabad olyan tartalmakat megjelenítenie vagy javasolnia, amelyek félrevezetik, összezavarják vagy hamis információkhoz juttatják a felhasználókat.
A Guradian azt is írja az Avaaz jelentésére hivatkozva, hogy a világ néhány vezető vállalata a Youtube-on közzétett hirdetéseken keresztül lényegében finanszírozza a dezinformáció terjedését. Az aktivistacsoport megállapította, hogy több mint száz jelentős márkanév hirdetései futnak a videómegosztón, ezek a vállalatok aktívan támogatják a klímaváltozással kapcsolatos félrevezető információk népszerűsítését.
Ezek a cégek, ide értve többek között a L’Oreal, a Samsung vagy a Decathlon márkákat, valószínűleg nem voltak tudatában annak, hogy milyen videók alatt futnak a hirdetéseik.
Az Avaaz felszólította a Youtube-ot, illetve az anyavállalatát, a Google Inc.-t, fogalmazzon meg új irányelveket annak érdekében, hogy megakadályozza az éghajlatváltozással kapcsolatos hamis információk terjedését a videoplatformon. A csoport az alábbi intézkedéseket szorgalmazza:
- Vegyék fel a klímaváltozás témájában megjelenő, téves információkat tartalmazó Youtube videókat a „határeseti tartalom” kategóriájába. Ez azokat a videókat jelenti, amelyek jelenleg jogi okokból ugyan nem eltávolíthatóak a videómegosztóról, de dezinformációs kockázatot jelentenek.
- Szüntesse meg az ilyen tartalmak finanszírozását, azaz ne engedje reklámok megjelentetését ilyen videók alatt, illetve ezek a tartalmak ne jussanak hozzá más pénzügyi ösztönzőkhöz sem. A Youtube-nak azonnal lehetőséget kell teremtenie a hirdetők számára, hogy a hirdetéseiket korlátozzák a klímadezinformációs videók alatt.
- Működjenek együtt független tényellenőrökkel, hogy tájékoztatni lehessen a hamis információkkal kapcsolatba került felhasználókat.
- Tegyenek közzé adatokat a dezinformációs videók nézettségi adatairól.
A Youtube szóvivője a Time magazinnak azzal védekezett, hogy az Avaaz módszertanáról és eredményeiről nem tudnak nyilatkozni, de a Youtube ajánlási rendszereit nem arra tervezték, hogy a csatornákat és videókat meghatározott szempontok alapján szűrjék.
Hozzátette, a Youtube rendszereiben a hiteles hangon megszólaló hírvideók milliói élveznek előnyt. A kétséges, felszínes vagy hamis információ kockázatát rejtő tartalmakat pedig – ide értve a klímaváltozást is – kontextusba helyezik a felhasználók számára – jelentsen ez bármit is.
Az Avaaz mindeközben ehhez hasonló szövegekkel próbálja mozgósítani az aktivistákat:
„Hatalmas botrányt leplezett fel az Avaaz: miközben a világ lángokban áll, a Youtube a globális felmelegedésről szóló híreket népszerűsít aktívan, emberek milliói előtt.
A felfedezésünk hatalmas nyilvánosságot kapott, de a Youtube csak akkor fog lépni, ha azt látják, hogy a hirdetők visszakoznak.
Itt jövünk mi a képbe! Árasszuk el a Youtube-ot és a főbb hirdetőit a kutatásunk eredményeivel! Vegyük körbe a Youtube székházait, kövessük az alkalmazottait amerre csak járnak – mindaddig, amíg abba nem hagyják a hazugságok terjesztését!”
Az Avaaz az aláírásgyűjtő kampányához egy rövid nyílt levelet is kiadott a témában:
„A YouTube, a Google Inc. és más közösségi média platformok figyelmébe:
A Youtube a világ legnagyobb tartalomszolgáltatója, ezért a felelőssége példa nélküli.
Felszólítjuk a Youtube-ot és anyavállalatát, a Google-t, hogy detoxikálják a keresési algoritmusaikat, építsék le félrevezető tartalmakat, és szüntessék meg az ezekkel kapcsolatos bevételszerzési lehetőségeket.
Javasoljuk, hogy alakítsák át platformjaikat úgy, hogy azok a tényeket részesítsék előnyben, és védjék a kiszolgáltatott embereket a káros hatásoktól. Használják a technológiát az emberiség fennmaradása és virágzása érdekében!
A kezdeményezést te is támogathatod aláírásoddal.
Kassai Zsigmond | író, szerkesztő, egy bassett hound boldog gazdája
Vélemény, hozzászólás?