Tartalom
Azt mindannyian tudjuk, hogy a szépségnek ára van. Azt már talán kevesebben, hogy állat életekben is mérhető ára. Állatok milliói esnek áldozatául kegyetlen szépségipari kísérleteknek világszerte. A cruelty free termékek megvásárlásával azonban felléphetünk az értelmetlen állatkínzás ellen.
A szépségipar egy dollármilliárdokat érő üzletág. Napjainkban nemtől és kortól függetlenül mindenki használ valamilyen kozmetikai terméket. Az egyre növekvő kínálat fogyasztásra, vásárlásra csábít, miközben mesterségesen generált elvárásoknak és értékrendeknek próbálunk megfelelni.
Azonban, ha szépségápolási termékekről van szó, a fogyasztói viselkedésünk sokszor ellentmondásokon alapulhat. Elvárjuk, hogy a termékektől szebbek, ápoltabbak, fiatalabbak legyünk, miközben bennünk van az erős törekvés a természetességre és a környezet védelmére is. A kozmetikai ipar és a környezetvédelem viszont ritkán jár kéz a kézben. Jellemzően a műanyagból készült külső olyan mesterséges kemikáliákat tartalmazó belsőt takar, amelyeket az esetek döntő többségében állatokon tesztelnek.
Az ellentmondást az ápolt külsőre való törekvés, illetve a bolygónk és az állatok védelme között azonban feloldhatjuk. A zöld törekvéseknek hála egyre több környezetbarát alternatíva jelenik meg a piacon. Ezek közül az egyik legfontosabbak a cruelty free termékek.
Mik azok a cruelty free termékek?
A cruelty free kifejezés szó szerinti fordításban a kegyetlenségmentes, magyarosabb fordításban az állatkísérlet-mentesen előállított kozmetikai és egyéb kereskedelmi termékeket jelenti. A cruelty free termékek esetén a tesztelési folyamatok során nem végeznek kísérleteket állatokon, a termék fejlesztése és előállítása teljesen erőszakmentesen zajlik.
Miért fontos ez az állatvédelem szempontjából?
Ha cruelty free termékekről beszélünk, akkor szót kell ejtenünk az érem másik oldaláról is. A kozmetikai termékek szigorú protokolloknak megfelelve, és különféle laboratóriumi kísérletek után kerülhetnek csak a boltok polcaira. Ha léteznek cruelty free termékek, akkor az analógiát követve vannak cruel termékek is. Vagyis olyanok, amelyek létrehozásához és piacra kerüléséhez kegyetlen állatkísérletek vezetnek.
A Cruelty Free International nemzetközi szervezet becslése alapján évente több mint 192 millió állaton végeznek kísérleteket globálisan. Sokféle állatfaj esik áldozatául a szépségipari kísérleteknek, tesztelnek termékeket patkányokon, egereken, hörcsögökön, nyulakon, majmokon, lovakon, sertéseken, de macskákon és kutyákon is. Ezek az állatkísérletek rengeteg fájdalmat, szenvedést okoznak, sőt sok esetben a tesztelés végén az állat halálával is járnak.
A drogériák, kozmetikák polcain sorakozó több száz terméknek tehát súlyos ára van. Csak mi, fogyasztók tudjuk megállítani az állatokon való tesztelést azzal, hogy etikusabban és tudatosabban vásároljuk meg a kozmetikai termékeket. Ha az állatkínzás árán létrehozott termékek helyett cruelty free terméket választunk, állatok millióinak adhatunk esélyt egy jobb életre.
Honnan lehet tudni, hogy egy termék cruelty free?
A vásárlásunk egyfajta szavazat. Azzal, hogy kifizetünk egy árucikket olyan, mintha a gyártó cégnek azt üzennénk, hogy megtetszett az a bizonyos termék, szeretnénk még többet belőle. Tudatos vásárlóként meg kell válogatnunk, hogy épp milyen termékre adjuk le a voksunkat, mivel a kereslet növeli a kínálatot alapon minden forint és vásárlói döntés számít. Ahhoz, hogy felelősen dönthessünk a kozmetikai termékek és tisztítószerek között kutatva, legegyszerűbben a cruelty free logók segíthetnek.
Többféle logó is létezik, a legismertebb a Cruelty Free International Leaping Bunny logója, amely egy épp ugrásban lévő nyulat ábrázol. Ha olyan terméket vásárolunk, amelyen szerepel ilyen logó, akkor biztosak lehetünk abban, hogy nem járulunk hozzá semmilyen módon az állatkísérletekhez, hiszen ezeket a logókat akkor kaphatják meg a márkák, ha szigorú kritériumrendszernek felelnek meg.
A Leaping Bunny feltüntetéséhez sem a cég, sem a beszállítói, sem a gyártói nem végezhetnek kísérleteket állatokon, illetve harmadik felet sem bízhatnak meg ezzel. Fontos az emlékezetünkbe vésni ezeket a hivatalos logókat, mivel a cégek elkezdtek ezekre a logókra nagyon hasonlító szimbólumokat rátenni a csomagolásaikra a fogyasztók megtévesztése céljából.
Bár minden logóval ellátott termék cruelty free, de nem minden logó nélküli termék jár együtt állatkísérletekkel. Ugyanis a cégeknek külön díjat kell fizetniük azért, hogy feltüntethessék a kegyetlenségmentes szimbólumot a csomagolásokon. Ha valamiről azt halljuk, hogy cruelty free vagy szeretnénk megbizonyosodni arról, hogy szeretett márkáinkat nyugodt szívvel vásárolhatjuk-e tovább annak ellenére, hogy nem szerepel rajtuk semmilyen logó, járjunk utána a cégek honlapján, vagy ellenőrizzük ebben az online adatbázisban.
Milyen magyar cruelty free termékek vannak?
Az egyik legismertebb kozmetikai cikkeket listázó weboldal, a Krémmánia összeállításában számos külföldi és hazai cruelty free márka között válogathatunk. Az oldalon a beszerzési helyeket is megtalálhatjuk, bár szerencsére egyre több cruelty free termék bukkan fel a boltok polcain. A teljesség igénye nélkül összeválogattunk néhány olyan magyar márkát, amelyek termékeik előállítása során nem végeznek állatkísérleteket:
- Biola: tanúsított biokozmetikumokat gyártó márka, termékeik között arcápolót, testápolót, masszázs termékeket, fürdőkészítményeket, dezodorokat is találunk.
- Cleaneco: ipari és háztartási tisztítószereket, papír- és vileda termékeket és fertőtlenítő anyagokat gyártó márka.
- Coconutoil Cosmetics: 100% bio összetevőkből álló, ehető minőségű, magyar bőr- és szépségápolási terméket gyártó márka.
- Dermaflora: természetes és bőrkímélő összetevőkből álló dezodorokat, haj-, arc-, és testápolási termékeket gyártó márka.
- Fleur De Lin: kiváló minőségű, vegyszermentes gazdálkodásból származó alapanyagokból készült krémdezodorokat, szilárd sampont, arclemosókat és különféle arcápolási termékeket gyártó kozmetikai márka.
- HappySkin: a magyar natúrkozmetikumokat kínáló márka kínálatában arcápolók, testápolók, hajápolók, szappanok és gyerekkozmetikumok egyaránt megtalálhatók.
- Herbária: az alapvetően a teáikról ismert gyógynövény tartalmú termékeket készítő márka kínálatában kozmetikumokat is találunk.
- Manna Natúr Kozmetikum: magyar természetes kozmetikumokat gyártó márka. A Manna kínálatában elsősorban szappanokat, egzotikus vajakat, fürdőgolyókat és natúr kiegészítőket találunk.
- PomPom: kizárólag élelmiszer minőségű olajokat és 100% tisztaságú illóolajokat tartalmazó natúr kozmetikumokat gyártó magyar márka.
- TILIA Szappanmanufaktúra: 100%-ig természetes, prémium minőségű kézműves natúrszappan különlegességeket készít, nemcsak nekünk, de házi kedvenceinknek is.
A legtöbb terméket megtalálhatjuk a drogériák polcain vagy bioboltok kínálatában, de rengeteg márkának saját webshopja is van, így online vásárlásra is van lehetőségünk.
Milyen egyéb előnyei vannak, ha cruelty free termékeket vásárolunk?
A cruelty free termékek vásárlásának elsődleges hozzáadott értéke, hogy állatok millióin segíthetünk, de emellett saját magunkra és a környezetünkre is pozitív hatást gyakorolhatunk.
Támogatjuk a hazai kisvállalkozásokat
Akár a cikkünkben említett, akár más hazai cruelty free termékeket vásárolunk, azzal támogathatjuk a felelős, környezetbarát magyar vállalkozások munkáját és hozzájárulhatunk ahhoz, hogy egyre több ember számára váljanak ismertté a jövőben.
Vegyszerektől mentes termékeket használunk
A cruelty free termékek jellemzően sokkal kevesebb toxikus anyagot tartalmaznak, mint az állatokon teszteltek. A cruelty free termékek sok esetben natúrkozmetikumok, amelyek természetes és biztonságos alapanyagokból készülnek, így nem jelentenek veszélyt az egészségünkre.
Védjük a környezetünket
Az állatkísérletek azon túl, hogy veszélyeztetik az állatok testi-lelki jóllétét, a bolygónkat is szennyezik. Az állatkísérleti létesítmények jelentős mennyiségű hulladékot termelnek. Ezek gyakran veszélyesek és környezetkárósítóak. Emellett, ahogyan a saját bőrünkön tapasztalhatjuk meg a természetesebb, cruelty free termékek jótékony hatását, úgy tehermentesítjük a Földet is, hiszen ezeket használva, kevesebb vegyi anyag jut a természetbe. Sok esetben a cruelty free szemléletű gyártók a zöld szempontokat a termékek csomagolásánál is figyelembe veszik, így jellemzően teljesen környezetbarát csomagolásban kínálják termékeiket.
Mindezek fényében mégsem ajánljuk senkinek, hogy azonnal szaladjon a fürdőszobába, és váljon meg az összes nem cruelty free terméktő, hiszen az felesleges pazarlás lenne. Az viszont fontos, hogy új szemléletmódot alakítsunk ki, és a következő vásárlásaink alkalmával tartsuk szem előtt a cruelty free szempontokat. Felelős vásárlókként globális hatást gyakorolhatunk a kozmetikai iparban a felesleges állatkínzás ellen. Tegyünk mi az állatokért, hiszen ők nem tudnak kiállni magukért!
Sas Eszter Krisztina | pszichológus, mediátor és szabadúszó újságíró. A Mind Art pszichológiai kreatív műhely egyik alapítója. A pszichológia mellett szenvedélyei a művészet és a környezetvédelem.
Vélemény, hozzászólás?