Tartalom
Az autómegosztás éppen olyan az autóbérlés világában, mint a mobiltelefonok megjelenése volt a kommunikációban. Habár ugyanabból a célból és közel azonosan működik az autómegosztás, mint az autóbérlés, valójában az apró különbségek azok, amelyek miatt annyira népszerűvé vált az autómegosztás.
Mit jelent az autómegosztás?
Az autómegosztás lényege, hogy annyi ideig „birtokolsz” egy autót, ameddig használod. Persze a hagyományos autókölcsönzés is hasonló elven alapul, mégis fontos különbségek akadnak.
Az autómegosztás esetében ugyanis jellemzően vagy magánszemélyek állnak össze, hogy megosszák a saját gépjárműveiket, vagy egy kifejezetten erre a célra létrehozott civil szervezet vagy vállalkozás végzi a gépjárműbérlés körüli tennivalókat (pl. biztosítás, applikáció, marketing, stb.).
Mi a különbség az autómegosztás és az autóbérlés között?
Az autómegosztás és autóbérlés közötti különbséget leginkább az üzleti modellben és a rugalmasságban találjuk meg.
Az autóbérlést kivétel nélkül mindig cégek végzik, míg az autómegosztás esetében akár magánszemélyek által működtetett civil szervezet is lehet, mint ahogy az egész elindult Svájcban. Persze vannak cégek is, amelyek autómegosztási szolgáltatást kínálnak, így az igazi különbséget máshol kell keressük.
Ez pedig a fentebb említett mobilitás.
Az autómegosztó szolgáltatás ugyanis rendkívül rugalmas
Az autómegosztó cégek telephelyei általában nem a repülőtereken vannak meg a legfontosabb közlekedési csomópontoknál, hanem szétszórtan az egész város területén.
Az autót sem egy adott helyre kell visszavinni, hanem az autómegosztó cég által fenntartott bármelyik, városszerte megtalálható helyen ott lehet hagyni.
Milyen előnyei vannak az autómegosztásnak?
A könnyebb hozzáférhetőségen túl több más előnnyel bír az autómegosztás. Szükségtelen napokkal, pláne hetekkel korábban leadni az igényt a bérlésre, és ha csak egy órát használjuk az autót, akkor sem kell egy teljes napot kifizetnünk. Mondhatni: akkor vezetjük, amikor akarjuk és annyit fizetünk, amennyit vezettük az autót.
A kényelmi faktor tehát magasabb, mint a bérlés esetében, a tömegközlekedéshez képest meg pláne, hiszen nincs menetrend, amelyhez ragaszkodni kellene; a sofőr maga alakítja ki a menetrendjét.
Az autóbérlés ötlete nem új keletű
Már századokkal korábban is létezett a ló- és kocsibérlés intézménye, mert élelmes vállalkozók rájöttek arra, hogy sok embernek kell időről időre egy jármű (avagy hátasló), de egyébként nincs lehetőségük vagy kedvük arra, hogy saját tulajdonú kocsit vagy lovat tartsanak.
Az autómegosztás pontosan ilyen előnnyel jár: nem szükséges birtokolni, vagy egész napokra bérelni egy autót rugalmatlan rendszerben, ha egy applikáció segítségével akár csak egy-két órára is vesszük igénybe.
Környezetvédelmi szempontból miért előnyös az autómegosztás?
Bár az autómegosztás 1948 óta létezik Svájcban, csak az elmúlt 15 évben vált világszerte népszerű mobilitási megoldássá. Mivel a megosztott tulajdonlás csökkentheti a közlekedést, a környezetszennyezést és a kőolajfüggőséget, hozzájárulhat a fenntartható mobilitáshoz, amely a közlekedés és mobilitás egyik fő kutatási paradigmája.
A környezet számára kifejezetten hasznosabb, ha eleve csak annyi embernek van autója, akik rendszeresen használják, illetve ha nem használják, akkor más veszi igénybe – ahelyett, hogy plusz egy gépjármű foglalná a parkolóhelyet a hét nagy részében.
Kinek éri meg az autómegosztás?
Az autómegosztás elsősorban azok számára lehet hasznos, akik kifejezetten rövidtávra és kis időre, alkalmanként használnának gépjárművet, pl. orvoshoz kell menniük, bútorboltból hoznának el pár holmit, elintéznék a heti vagy nagy bevásárlást, esetleg egy távolabbi eseményre utaznának.
Emellett persze azoknak is hasznos, akik napi használatra, de rövid útra és kevés ideig vezetnék az autót, például munkahelyre menet és jövet. Aligha mellékesen ezzel lehetne jelentősen mérsékelni a nagyvárosok közlekedési terhelését, mert sokan lényegében erre használják a saját autót a hétköznapok legnagyobb részében.
Tegyük hozzá, az Unióban Magyarországnál csak Romániában jut kevesebb személyautó egy főre: az európai átlag 505 autó 1000 lakosonként, ami nálunk csupán 338 jármű.
A cégeknek is megérheti áttérni az autómegosztásra
A portfolio.hu cikkében részletesen bemutatják, hogy milyen előnyökkel bírhat egy cég számára az autómegosztás. Röviden szólva, ha egy munkatárs ritkábban és rövidebb távokra használja a céges flotta járművét, akkor ott érdemesebb lehet inkább céges autómegosztásra áttérni.
Szintén jó megoldás, ha eleve szűkös a parkolóhelyek száma, és a munkatársak minden nap jelentős időt fordítanak például parkolóhely keresésre és/vagy bérlésre.
Beszéljünk kicsit az árnyoldaláról is
Habár tényleg jól hangzik az autómegosztás, mint a krónikus közlekedési káoszt enyhítő megoldás, egyfelől a covid-járvány, másfelől a nem tervezhető kihasználtság okozhat gondokat. Az autóbérlés rugalmatlansága pont abból fakad, hogy az előre foglalás miatt viszonylag biztosan tudják, mikor melyik jármű fog rendelkezésre állni.
Ez az ad-hoc bérlést lehetővé tévő autómegosztás esetén problémásabb, szóval érdemes mindig úgy tervezni, hogy legyen B opció, ha éppen egy bérelhető autó se érhető el az adott szolgáltatónál.
A koronavírus-járvány inkább a higiéniai oldalára fordította a figyelmet. A felületek tisztítása egy dolog – ám a járvány elsősorban légúton terjed, nem azzal, hogy egy beteg ember megérintette a kormányt.
Az eddigi kutatások viszont nem találtak arra utaló bizonyítékot, hogy az autómegosztás révén nagyobb eséllyel fertőződne meg valaki, mint tömegközlekedés során, sőt a sokkal kevesebb utastárs miatt könnyebb elkerülni a fertőzést.
Milyen lehetőségek vannak autómegosztásra Magyarországon?
Magyarország autómegosztás terén is viszonylag kicsi ország. Az első ilyen cég, az Avalon 2013-ban kezdte meg a szolgáltatását, de alig hat évvel később, 2019-ben be is fejezte. Ennek okait nem tudjuk biztosra, az viszont bizonyos, hogy a carsharingben mostanra háromszázezernél is több ember látott fantáziát.
Másodikként az azóta is működő GreenGo lépett színre 2016-ban, kezdetben 45 autóval, ami mostanra 450 (elektromos) járműves flottává nőtte ki magát. A nevükhöz méltón központi szerepet kap náluk a környezetvédelem, így például faültetési kampányt is indítottak.
2018-ban a MOL indította el saját LIMO szolgáltatását, kezdetben 300 autóval. A flottája jelentősen megnövekedett és egyre inkább elektromos járművek alkotják, amelyeket a szolgáltatási zónán belül bárhol fel lehet venni és le lehet tenni.
2022-ben a Share Now lépett színre, rögtön 500 autós flottával – ezt viszonylag könnyen megtehették, hiszen az anyacég Európa legnagyobb autómegosztó szolgáltatója. Nem mellékesen a korábbi DriveNow-t is magukba olvasztották.
Mindegyik autómegosztó cég egyaránt kiszolgál magánszemélyeket és vállalkozásokat is, sőt Budapesten túl már egyre inkább bevonják az agglomerációt is.
Az autómegosztás a jövő?
Habár jó lenne azt mondani, hogy megtalálták a városi közlekedés Szent Grálját, és amint teljesen elterjed, az autómegosztás megold minden közlekedési problémát, a helyzet ennél sokkalta összetettebb.
Az bizonyos, hogy képes jelentős mértékben is csökkenteni a parkolóhelyek foglaltságát az, ha az autók folyamatosan úton vannak, vagy legalábbis pár percekre foglalnak egy helyet. Ám ez azzal is jár, hogy állandósul a forgalom.
Hiába elektromos a car sharing flotta, ha azokat sűrűn kell tölteni a folyamatos használat miatt – és azért ha naponta kétszáz kilométert vezetnek egy autót, akkor pár év alatt több százezer kilométert is megtesznek vele, ami a flotta járműveinek gyakoribb cseréjét eredményezi.
Valamit valamiért – az autómegosztás nem fogja megoldani a városok közlekedési gondjait, ugyanakkor képes felszabadítani parkolóhelyeket, mérsékelheti a szmogot, és mobilisabbá teszi a lakosságot anélkül, hogy érdemben növelné az autók számát. Összességében tehát azt mondhatjuk, igenis nyerünk ezzel a szolgáltatással.
Dr. Rónay P. Tamás | Korábbi egyetemi oktató, szövegíró. Főként humán, illetve természettudományos cikkeket ír. Otthonosan mozog az okostechnológiák és megújuló erőforrások, zöld technológiák világában.
Vélemény, hozzászólás?